• Britt Venbrucx

In 5 stappen jouw restaurant promoten op Social Media

De crisis duurt allemaal wat langer dan in eerste instantie gedacht en veel horecabedrijven kunnen/willen niet langer stilzitten. Iedereen doet zijn stinkende best om zich aan te passen aan de nieuwe (tijdelijke) realiteit en … er blijkt toch wel wat mogelijk. De keukens beginnen weer te draaien en wat voelt het goed om bezig te zijn. Schreeuw het van de online daken, jullie hebben een menu to-go! Maar in tegenstelling tot voorheen moet je de mensen nu overtuigen voordat ze überhaupt één voet over de drempel hebben gezet. Hoe zorg je ervoor dat jouw restaurant ookonline een succeswordt? Om je goed op weg te helpen deel ik 5 uitgebreide tips, want waar moet je op letten bij het promoten van je menu op Social Media?



"...waar moet je op letten bij het promoten van je menu op Social Media?"

🥗 Leesbaarheid

Is je menu niet te lezen? Oei, dan houdt het al snel op. Dit lijkt een open deur, maar ik heb het allemaal al voorbij zien komen: veel te kleine letters, screenshots van screenshots van screenshots, menukaarten in schreeuwerige kleuren en krullende lettertypes, en teksten gecombineerd met de drukste afbeeldingen waardoor je niet meer weet waar je kijken moet. De concurrentie is op het moment erg hoog, dus zorg op zijn minst voor een duidelijk, léésbaar menu.


🍣 Overzichtelijk

Een lange lap tekst leest niet fijn, zorg dus voor wat structuur. Maak gebruik van witregels (bijv. met een enter en een puntje) en verdeel je tekst onder in paragrafen. Dat kan door het gebruik van emoticons, maar ook door speciale tekens. Kijk maar eens op www.coolsymbol.com/.


🍕 Meerdere versies

Je deelt je menu als post, maar wat dacht je van Stories? Stories zijn ontzettend leuk om in te zetten voor meer interactie met je volgers. Laat ze stemmen op het gerecht van de week of gebruik de ‘aftellen’ sticker om aan te geven tot wanneer mensen kunnen bestellen. Bovendien kun je het weekmenu op Instagram vastzetten als high-light bovenaan het profiel, zo hoeft niemand te gaan zoeken in je feed. Ook handig om te doen met de bestel-instructies!


🥞 Herhaling

Verwacht niet dat na één post mensen massaal bestellingen gaan doen (maar top natuurlijk als dat wel gebeurd! 🤩) Zorg dat je het menu om de zoveel tijd herhaalt en weer even onder de aandacht brengt. Op zowel Instagram als Facebook. Probeer dat ook op verschillende tijden van de dag te doen, sommige mensen zijn in de ochtend actief en andere in de avond.


"Je hebt géén professionele camera nodig voor een goede foodfoto"


🍩 Visueel

Bovenstaande punten heb je afgetikt, nu nog de foto’s.🥵 Niet iedereen heeft een professionele camera tot zijn beschikking en dat hoeft ook niet. Tegenwoordig maken onze telefoons prima foto’s, ook voor Social Media gebruik. Er zijn wel een aantal punten om rekening mee te houden voor een goede foodfoto.


» Maak een foto bij daglicht, bij voorkeur naast een raam. Zorg dat er geen lampen aan zijn, dat geeft een gele gloed.


» Presenteer het op een eenvoudig bord, zoals mensen het thuis ook zullen eten. Maak het bord dus niet op met allerlei toeters en bellen.


» Zorg voor een rustige ondergrond én achtergrond. Je wilt niet dat er nog vies bestek of een stapel servetjes te zien is.


» Maak de foto bij voorkeur onder een hoek van 45 graden. Dit laat het gerecht het beste uitkomen. Maar heb je een mooi taartje, dan is een foto recht van boven natuurlijk ook leuk!


» Stel je een foto menu samen? Zorg dan dat je alle gerechten op dezelfde manier fotografeert, op dezelfde plek en in hetzelfde perspectief.


Kom je er zelf na deze tips nog niet uit of geef je het liever uit handen? Stuur me een DM of bekijk www.lekker-maken.nl/jouw-online-restaurant voor meer informatie over de ondersteuning die ik kan bieden. Succes!💪🏻

15 keer bekeken

© 2020 LEKKER MAKEN | KVK 77221230 | BTW NL003166198B78 | info@lekker-maken.nl